HTML

Vajas Kenyér

Minden, ami gasztronómia: éttermekben, otthon és a világban; szakács szemmel, Angliából.

Facebook

Friss hozzászólások

  • Kerma: Köszi a cikket. Üdvözlettel, Kerma Design falpanelek. (2023.04.18. 21:01) Tinédzserek a konyhán
  • jEnci: @Sólyom Tomi: Bizonyítani nem tudom. Főleg ennyi idő elteltével nem. A cikk 2018-ban van időben. E... (2023.01.27. 23:47) Kiégés
  • lordjim: Szeretettel gratulálok! Régóta élvezettel olvasom igényes blogját. (A fiam Cheltenham-ben, a Prit... (2016.11.22. 19:10) Az angol kórházi kaja
  • Hobbiszakács: Hajrá! :-) Szorítunk. (2016.08.08. 10:17) Barackos-túrós lepény
  • Jovanotti: Pink lady alma egesz telen kaphato volt a Lidliben, 700Ft/4db aron...tenyleg finom, de az ara "kis... (2016.07.20. 15:34) Sirha Budapest - 2016

Morzsák

activa eb (1) adam bennett (1) afrodiziákum (1) ajánló (5) alacsony hőmérsékletek (1) alapanyag (1) alma (2) almasav (1) almáspite (1) amuse bouche (1) amuse gueule (1) ananász (1) angol karácsonyi hagyományok (1) anne sophie pic (1) anthony bourdain (1) antidote (3) anyu (8) aperitif (1) áramszünet (1) arbutus (2) arcade bistro (1) argentin steak ház (1) artesian (1) aszalt datolya (2) aszalt sárgabarack (1) aszalt szilva (2) auberge du pont de collonges (1) aux merveilleux de fred (1) avokádó (3) a la carte (1) babérlevél (2) bacon (2) bagel (1) bakewell tart (1) banán (1) barack (1) barackos túrós lepény (1) bárány (1) barna csiperke (1) bazsalikom (4) bbc good food show (1) bbq (5) beaconsfield (1) bébizöldség (1) bélszín (2) bergamott narancs (1) beszámoló (4) bib gourmand (2) biggles sausages (1) biodinamikus bor (1) bíró lajos (2) bisztrókonyha (8) blog (1) bock bisztró buda (2) bocuse dor (13) bor (2) börek (1) borkonyha (2) borkóstoló (1) borsó (2) bors gasztrobár (1) borzalmas ebéd (1) bor bár (2) bouchon (2) brandy (1) brandy hab (1) branston pickle (2) bray (5) brokkoli (1) brownie (2) bubbledogs and champagne (1) budaörsi halpiac (2) budapest (25) burger (4) burger and lobster (1) burger blog (2) burger craft (1) burger fesztivál (1) burgonya (3) byron (1) café 57 (2) captain kidd (1) cékla (1) ceviche (2) challah (2) chantilly krém (1) charlotte torta (1) chef to home (1) chez mounier (1) chilis limeos dresszing (2) chip butty (1) citrom torta (1) ciya sofrasi (1) clotted cream (1) cookham (1) couscous (2) couscous saláta (4) covid (2) crepe fun tastic (1) crown (1) családi ebéd (3) cserpes tejivó (1) csirke (4) csirkecomb (1) csirkemell (3) csirkeragu leves (1) csoki (6) csokitorta (2) csokoládé (1) csőkukorica (2) cukkini (2) cukrászda (3) cupcakes and shhht (1) curry (1) dabbous (1) damien hirst (1) desszert pálya (11) digestive (1) dinner by hb (3) dió (4) dock kitchen (1) dresszing salátához (1) durrogós cukorka (1) ecet (1) édeskömény (2) édesség (2) égési sérülés (1) egész fehér bors (1) előléptetés (1) el bulli (4) end of an era (1) entrecote (1) eper (1) erdély (1) esküvő (2) esküvői torta (2) faggyús gombóc (1) fagyi (1) fahéj (1) family meal el bulli (1) fasirt (1) fat duck (2) fehérbor (9) fehér retek (1) fekete kagyló (2) fekete kagyló tisztítása (1) félmaraton (1) felmondás (1) felújítás (1) ferran adria (3) film ajánló (2) fishlove (1) flat iron (1) focaccia (1) fogadó (1) fogalmak (1) fokhagyma (3) foodies festival (1) fortnum and mason (1) four to eight (1) főzősuli (2) frantzen (5) friss élesztő (3) fruktóz (2) fudge (3) füstölt lazac (4) fűszer (1) futás (1) gails (2) gails kitchen (1) gastronord (1) gasztro filmek (2) gasztro zene (1) gesztenye (1) glutén láncok (1) gomba (6) gomba ketchup (1) gordon ramsay (1) gourmet fesztivál (2) gözleme (1) gránátalma (3) green rabbit (1) grissini (2) guadalajara (1) gulyás leves (1) gyors édesség (3) gyors vacsi (10) gyümölcskenyér (1) hagymakarika (1) háj fájv (1) hakkasan (1) hal (7) hamburger (1) hamsi (1) hand and flowers (1) háromszor sült krumpli (4) hátszín (1) hazai receptek (1) házibuli (2) hedone (1) herman ze german (1) hervé this (1) hestons fantastical food (1) heston blumenthal (5) hinds head (4) hi sushi (1) hold utcai piac (1) hollandi mártás (1) honest burger (1) hostess (1) hotel (1) hot cross bun (1) hot dog (2) hula hoops (1) húsleves (2) húsos pálya (2) húsvét (1) hús hal ragasztó (1) hús krumplival (3) hús sütési fokozatok (2) ibolya (1) indiai (1) indiai étterem (2) indukciós lap (1) interjú (1) isaac mchale (1) isler (1) isztambul (5) ittenbari (1) jacket burgonya (1) jótékonykodás (1) jubileum (1) kacsa (1) kacsamell (2) kadarka túra (1) kajafesztivál (3) kakukkfű (4) kalács (5) kalmár (3) kalmár előkészítése (1) kapribogyó (1) karácsony (8) karácsonyi puding (2) karaköy port hotel (1) karamell (1) karfiol (1) kávézó (2) keksz (1) kenilworth (1) kenyér (8) képek (21) két szerecsen (1) kevert saláta (1) kiállítás (7) kiégés (1) kimchee (1) kínai étterem (1) kiraku (1) kirándulás (4) koktél (3) kókuszos süti (1) kolbász (1) kollázs (1) kolozsvár (1) koncert (1) konyhai nap (1) konyhai pályák (3) konyhai pozíciók (2) konyhaszigetek (2) könyvajánló (15) koreai étterem (1) kórház (3) korma (1) körte (1) kóstoló (1) kovászos (1) kövér kacsa (10) krumplifőzelék (1) krumplis tészta (1) krumpli püré (1) kucsmagomba (1) kürti miklós (1) laci konyha (1) ladurée (1) lakoma (5) larousse gastronomique (1) lassi (1) la fromagerie (1) la postrería gdl (1) la relais de venise (1) la tete de lard (1) leb-i derya (1) lecture room and library (1) lekvár (2) lemon curd (1) létszámhiány (3) levél (2) leves (1) libamáj (1) limonádé (1) liverpool (2) lóbab (1) locatelli (2) lokanta maya (1) london (56) lyon (12) macaron (1) madártej (2) maison pic (1) maitre d hotel (1) majonéz (3) majonézes burgonyasaláta (1) makréla (2) mák bistro (2) malacsült (1) malac császárhús (1) malic acid (1) maliks (1) mana (1) mangalica (1) mangalica húspatika (1) mangó (3) manor (1) marco pierre white (1) marhasült (2) marha faggyú (1) mark hix (1) marlow (1) marmite (1) mascarpone (1) matbaren (2) mathias dahlgren (4) matsalen (3) maurer oszkár (1) mazsolás kalács (1) meat fruit (1) meat market (1) medvehagyma (2) menta (3) merveilleux (1) mexikó (1) méz (2) mezze (2) michelin csillag (5) millionaire shortbread (1) mince pie (1) miscellaneous (1) mise en place (2) mishkins (1) mixersuli (1) mogyoró (3) mogyorós csoki (1) mogyoróvaj (1) molekuláris gasztronómia (2) molnár gábor (5) moro (1) mother flipper (1) munkakeresés (3) munkaruha (1) munkavédelem (1) mustár (1) művészet (1) naan (3) narancs (2) new york palota (2) női szeszély (1) nőként a konyhán (4) noma (2) norfolk (2) nougat (1) nugát (1) nyúl (1) off (3) olasz szalámi (2) olimpia (1) olívabogyó (1) olivomare (1) omlós tészta (1) ördöghal (1) oshea (1) oxford (1) páclé (1) pacojet (1) padlizsán (3) padlizsánkrém (1) palacsinta (1) pálinka (2) panna cotta (1) papadam (1) paprikás krumpli (1) paradicsom (2) paradise (1) parmezán (1) paul bocuse (1) pesti disznó (1) pesti istván (1) pesto (2) petit four (1) petit fours (1) petrezselyem (4) pezsgő (2) pharmacy 2 (1) piac (5) piccallili (1) pierre gagnaire (1) piknik (1) pirított burgonya (1) piskóta (1) piskótatekercs (1) piskóta tekercs (1) pisztácia (1) pisztráng (1) pizza (2) platán étterem (1) pletyka (1) podcast (1) pop-up (1) privát szakács (2) próbanap (2) pub (12) pulpbrother (1) quaking pudding (2) rabot 1745 (1) rák (1) raki (1) ramen (2) rántott hús (1) rebarbara (1) reggeli (1) régi recept (1) répa (2) répatorta (1) ribeye (3) riverside brasserie (4) rizottó (1) rizs (3) rizs főzés (2) roast beef (4) roast pork (2) roberto cukrászda (1) robert merle (1) rocket evaporator (1) rolfs kök (1) romani gastro (1) rosenstein vendéglő (1) rossz alapanyag (1) rövid hír (4) royal china (1) royal standard of england (1) rozmaring (4) rum (2) rumford grófja (1) sacro cuore pizzeria (1) said (1) sajt (13) sajtos vajas pogácsa (1) sajttorta (1) salon du chocolat (1) salon étterem (1) salusbury pub (1) santa maria del sur (1) savanyú káposzta (1) savarin (1) scone (1) scotch egg (2) sea herbs (1) senor ceviche (1) sertésszűz (2) set menu (1) sharbat (1) shoryu (1) sirha (6) sirloin (2) sketch (1) snidling (2) snidling szósz (2) solier cafe (1) sous vide (3) spagetti (2) spárga (2) square (10) steak (6) stockholm (11) street food (1) street kitchen (1) stressz (16) st john (2) sugar shop (1) suli (1) sunday roast (2) sushi (2) sütemény (6) sütőtök (2) szalonna (4) száraz élesztő (9) szegfűbors (2) szegfűszeg (1) szekszárd (1) széll tamás (4) személyzetis buli (2) személyzetis kaja (1) szendvics (8) szerviz (1) szervizdíj (1) szezámmag (1) sziksófű (2) szilvás unicum (1) szilveszter (3) színház (1) szirupos torta (1) szt. jakab kagyló (2) sztázsolás (14) szülinap (8) table d hote (1) tagine (1) tamarind (1) tanariva (1) tarja (1) tárkony (1) taste of london (1) tasting menu (1) tata (1) tatabánya (1) tea (2) tea szalon (1) tejföl (3) tejkaramella (2) téli szünet (1) teljes kiőrlésű liszt (1) tengeri keszeg (1) tengeri sügér (1) terhesség (4) termelői piac (1) tetedoie (1) thermomix (1) the alice house (1) the bottle shop (1) the clove club (1) the cross (1) thomas keller (1) tipsy cake (1) tiramisu (1) tokaj (1) tokaji borecet (1) tőkehal (2) tokyo turnip (1) töltött káposzta (1) tom kerridge (1) tonhal (2) töpörtyűs pogácsa (2) török ételek (3) torta (3) treacle tart (1) túlhalászás (1) turkish delight (1) túró (1) túró pont kettő (1) tv műsor (3) uborkaszezon (1) ügynökség (1) újságcikk (1) umu (1) unicum (3) vaj (9) vajas hot dog kifli (1) vajas kenyér (4) vákuum (1) valence (1) valentin nap (2) vanília (4) vanília kivonat (1) vargánya (1) vár a speiz (1) vasárnapi ebéd (4) vasárnapi sült (4) vendégposzt (2) video (1) vigasz desszert (1) virsli (1) vízfürdő (1) vörösbor (5) waitrose (1) wassailing (1) waterside inn (2) wheelers of st james (1) wild game co (1) william curley (1) windsor (1) wolf andrás (2) yorkshire pudding (2) zellergumó (1) zöldbab (2) zöld saláta (1) zona (1) zsálya (4) zsidó bisztró (1) zsolti (6) Címkefelhő

2015.05.07. 08:00 jEnci

Nőként a konyhán 1/3

Címkék: stressz nőként a konyhán

A kezdetek

 

Amikor elkezdtem írni a blogot többen felvetettétek, hogy kíváncsi lennétek rá, hogy az ilyen profi konyhákon milyen nőként dolgozni, és ezt én hogyan élem meg. A ‘stressz’ címke alatt van több olyan bejegyzés, amiben a konyhai életről és konkrét szituációkról írtam, azokban többször említve van ez a rész is, de a cikkek nem erre fókuszálnak.
Ez viszont most kőkeményen erre fog, rámutatva arra, hogy nő és férfi között a mai napig nincs egyenjogúság és rohadt mindegy, hogy a világ melyik részéről beszélünk.

11 éves voltam amikor eldöntöttem, hogy szakács leszek, nem menzán, nem valami utolsó suttyó csárdában, ahol még a rántott hús is kéthetes, hanem luxus étteremben, fehér abroszos terítővel, méregdrága tányérokkal, öltönyös felszolgálókkal és ‘sznob’ vendégekkel. Anyunak fogalma sem volt arról, hogy ez honnan jött nekem, de támogatott (és támogat a mai napig) a terveimben.
A környezetemben, ha azt mondtam valakinek, hogy szakács leszek, mivel lány vagyok, ők elkönyveltek engem annak, hogy nyugdíjas koromig valami óvodai/iskolai/üzemi menzás konyhán leragadok, mert ez az egyetlen út. Étteremben főzni? “Á, az férfi szakma, majd rájössz te is, túl kemény lesz az neked!” – mondták.
Anyu az egészhez annyit fűzött hozzá, hogy “Kislányom ne menj szakmunkásképzőbe, értem én hogy főzni akarsz, de neked ettől több eszed van, menj szakközépbe, érettségizz le, aztán majd meglátod hogyan tovább.”
A vendéglátó szakközép négy éve alatt láttam azt, hogy milyen színvonalon zajlik a szakács oktatás, hogy az oda járó diákok 80 %-a csak az idejét tölteni jár be, és a főzés egyáltalán nem érdekli.
A mentőövem a Bűvös Szakács blog volt, ami akkoriban vált közismertté. Zsolti még levelezett is Dórával arról, hogy szakács szeretnék lenni, de mindenhol azt hallom, hogy ez férfi szakma.
Részlet Dóra leveléből ami, akkor 2007-ben, nagyon bátorítóan hatott.

“Az én személyes meglátásom az, hogy a nőket könnyen bepréselik a "menjen inkább gyereket szülni" szerepbe, s ehhez mindenféle marhasággal etetik őket. (Nem is oly rég azt is elterjesztették a nőkről, hogy rosszabb az ízlelésük és a szaglásuk. Pedig ha valami, akkor ez végképp nem igaz.)
Sajnos mindez nemcsak erre a szakmára vonatkozik.
Ha viszont hagyják magukat a lányok, az se nekik nem jó, se a férfiaknak. Mégis így működik a világ: nagyon sok tehetséges nő rohangászik frusztráltan a világban egész életében, s igyekszik elhitetni magával, hogy nem igazán alkalmas semmire, csak másodosztályú áru. Fogalmam sincs, kinek használ ez, szerintem mindenkinek rossz.
Ferran Adriát is megkérdeztük erről. Azt mondta, ő igen jó adottságú szakácslányokat lát "elveszni", mert férjeik, barátaik, kollégáik általában rákényszerítik őket, hogy maradjanak otthon a gyerekkel meg a háztartással, s egyéb lélektani nyomás alá helyezik őket, hogy elégedjenek meg egy szerényebb élettel, ne akarják kiélni a tehetségüket.
Más szakácsnők azt nyilatkozzák, hogy valóban nem kellemes csupa férfi közt dolgozni a mai konyhákon, mert nagyon sok az erőszakoskodás és a nők felé irányuló pimaszkodás (is). Ezt egyébként a szelídebb fiúk is megsínylik. (Szívás mindenütt van)
Azt látom, hogy a kiemelkedően jó női szakácsok többnyire saját boltot nyitnak, hogy ne krenkolják őket, s ne dirigáljanak nekik.
A téma hosszú és bonyodalmas.
Hozzátartozik, hogy a fiúk többnyire nem szeretik, ha a feleségük véletlenül túlszárnyalja őket (szegény fiúkat is elég hülyére nevelik általában), s a nőnek meg választania kell, hogy a saját életét éli, vagy inkább megpróbál "nőies" lenni, és megfelelni az alamuszi (szerintem kimondottan alattomos) elvárásoknak.
Amúgy meg nagyon is vannak kiemelkedően jó női szakácsok (Michelin-csillagosok is). Pl. Carme Ruscalleda, Elena Arzak, Valeria Piccini vagy Lea Linster (őt utoljára a lyoni Bocuse d'Or zsűrijében láttam)
A salzburgi Ikarusban is találkoztam egy magyar lánnyal, akivel rövidesen interjút készítünk, mert nagyon érdekes a sorsa. (amúgy cukrász)
Régen még több legendás főzőasszony volt - akkor, amikor még nem volt ilyen könyökölős, "élsport" jellege a csúcsgasztronómiának. (lásd: Legendás anyák)
Meg azt is látom, hogy jó néhány világhírű szakács mögött ott áll egy "húzós" feleség (utoljára a holland 3-csillagos Jonnie Boernál láttam ezt)”

Érettségi után ott maradtam a két éves technikusi képzésen is a suliban. Arra a mai napig nem jöttem rá, hogy az, hogy “vendéglátó technikus” az mi a franc, de életemben nem olvastam el annyi könyvet, mint akkor a pad alatt az órákon. Halálra untam volna magam egyébként.
A két év közötti nyáron volt egy három hetes gyakorlatunk, ami 2 hét konyhai és 1 hét felszolgáló részből állt. A konyhaival nem is volt semmi bajom, arra már jóval ez előtt rájöttem, hogy én nem ezt a rántott hús-pörkölt-krumpli-savanyúság vonalat akarom csinálni, de ezen a gyakorlaton túl kellett esni, és legalább konyhán voltam még ha szervezetlenen, akkor is. A felszolgálós résszel már voltak problémáim, mert azok faszfejek voltak (csupa férfi). Az arrogáns, önimádó, én-vagyok-a-világ-közepe mentalitásuktól falnak mentem, de főleg attól, hogy a konyhai kollégáikat milyen undorító módon lenézték. Az egyik faszi mindent megtett azért, hogy a gyakorlatom végére megfektessen, annak ellenére, hogy otthon volt egy felesége meg egy két éves kislánya, a másik pedig egyszerűen csak arra koncentrált, hogy én egy senki vagyok, akivel ő azért nem foglalkozik, mert tudja, hogy én egyetlen percet sem fogok vendéglátásban dolgozni, nemhogy a konyhán. Bezzeg ő, aki hülyére keresi magát és még azt is megteheti, hogy Kínába menjen egy 10 napos buddhista útra. Nem akartam tőle megkérdezni, hogy milyen buddhista vagy te, bazd meg, ilyen hozzáállással az emberekhez?
A gyakorlat utolsó napján telesírtam a párnámat és azt mondogattam magamnak, hogy de igen, én akkor is, és csak azért is…
Az elégtétel: néhány évvel később családilag (7-en) elmentünk vacsorázni egy másik étterembe, de ugyanabba a városba. Akkor már Angliában laktam és Hestonnak dolgoztam. Mit ad Isten, az a fickó lett a felszolgálónk, aki azt gondolta rólam, hogy egy senki vagyok. Láttam a szemén, hogy felismert, nem köszönt, de én ránéztem olyan tekintettel, ami azt sugallta, hogy “lám, lám, én a világ legjobb szakácsának dolgozom, te pedig még mindig úgy hordod a kaját a konyháról az asztalra, nulla profizmussal, mint 5 éve.” A fickó ezután nem jött az asztalunkhoz. Ki gondolta volna, hogy egy lesújtó tekintet egy senki szeméből erre képes?

A suli alatt nyilvánvalóvá vált, hogy vidéken (legalábbis az én környékemen) nincs komoly figyelemre méltó étterem és konyha, így vagy felköltözöm Budapestre, vagy kimegyek külföldre. Elsőnek Bp egyszerűbb volt. Viszont az is nyilvánvaló lett, hogy én ismerősök nélkül és családi háttér hiányában nem fogok tudni bejutni azokba az éttermekbe, amiket a Bűvös Szakács és az egyesületük hájpolt. És ez nem arról szól(t), hogy negatív a hozzáállásom, hanem ezek a kegyetlen magyarországi tények.

Munkakeresésnél az egyik próbanapom után a főnök megkérdezte, hogy “Fogod-e bírni azt, hogy te naponta 20 férfival dolgozol egy műszakban, és tudod-e majd kezelni őket?” Így utólag annyira naivan vontam meg a vállam, mosolyogtam, és azt mondtam, hogy “persze, ez nekem nem gond” - én aztán tudom kezelni a férfiakat, gondoltam én. De akkor még fogalmam sem volt arról, hogy mi az amit művelni tudnak a női kollégáikkal (a lenyomás, visszanyomás, figyelmen kívül hagyás és a sunyiságra gondolok napi szinten). Amikor felvettek egy másik étterembe dolgozni, a srácoknak előítéletei voltak azzal szemben, hogy kezdő vagyok és lány. Igazából nem volt más választásuk, muszáj volt elviselniük. Szerencsére az előítéleteiken is túl tudtak lépni pár hónap alatt és egy szuper csapat jött össze, akikkel szerettem együtt dolgozni, de akkor is ez volt az első benyomásuk rólam.

Folyt. köv.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vajaskenyer.blog.hu/api/trackback/id/tr157436344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CrazyB 2015.05.07. 19:28:08

Szia! Ma találtam a blogodra, és szerintem ez valami jel volt, mert jelen pillanatban kétségbe voltam esve. Most érettségizek, és nem tudom mi legyen velem. Öt éves korom óta szakács vagy cukrász akarok lenni, de egyrészt a szakközép értelmi szintje, másrészt egy nehéz ügy miatt sima gimiben érettségizek. Már rég óta ekcémás vagyok, (igen, a kezemen is) és ugye ilyen esetben letehet az ember az álmairól... De nem adtam fel, elvileg Bp-n van egy hely, ahol lehet kérvényezni a külön eseteket. Addig is, arra gondoltam, mért ne mehetnék főiskolára, ezt a szakot kitanulni, a terv úgyis hosszútávon az, hogy legyen valami saját vendéglátó egységem... De nagyon úgy néz ki az állami nem fog összejönni, a diákhitel meg azért mégis csak hitel, nem akarom úgy kezdeni az életem.... Szóval jelenleg ez a helyzet, és most megtaláltam ezt a blogot, és egy kis életet öntött belém. Ma több helyről is jöttek érzések, és rájöttem, nem szabad feladnom az álmaimat. (még ha eszméletlen nehéz lesz is) Milyen jó tanácsod lenne egy kezdőnek? Vagy éppen pont nekem? Szerinted bevállalhatom így is?
B*

jEnci · http://vajaskenyer.blog.hu 2015.05.08. 14:23:39

@CrazyB: Szia!

Az én időmben azért a szakközepek értelmi szintjével semmi gond nem volt. Ugyanazt az érettségit írtuk, mint a gimnazisták és nem szerepeltünk rosszabbul, mint ők. Mindezt heti néhány óra szakmai tantárgy és némi gyakorlat mellett.
Sok sikert az érettségihez, már ami még hátra van. :)

Korábban olvastam az ekcémáról, ha jól tudom stresszre hajlamos kijönni és főleg lelki okai vannak, de egyébként sokat nem tudnak róla sajna. Próbálj meg elmenni olyan természetgyógyászhoz, aki lehet tud segíteni az ilyen lelki okok feltárásában is, hátha az segít, ha az egyéb gyógymódok nem hatásosak annyira, mint szeretnéd.
Az álmaidat nem kell feladni, csak más úton elérni őket. Itt van pl. Mikael Jonsson, aki elmúlt 40 éves mire bejutott a konyhára és főzhetett és megnyithatta a saját éttermét. Szinte mindenre allergiás volt így esélytelen volt, hogy szakács legyen. És most az. Az étterme idén a 63. legjobb a világon. Neki a paleo diéta segített legyőzni az allergiákat. Ebben a cikkben az egyik videóban beszél is ezekről.

www.thestaffcanteen.com/featured-chef/mikael-jonsson-hedone-london

A diákhitel meg általában a hitelekről nyugaton más a vélekedés.

Azt neked kell eldönteni, hogy ezek után bevállalod-e.

chilis csokoládé 2015.05.10. 12:09:39

A nők lenyomása, a sunyiság, a szexuális zaklatás nem szakmaspecifikus.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.05.10. 13:29:01

BD leveléből idézek:"saját boltot nyitnak, hogy ne krenkolják őket, s ne dirigáljanak nekik".

Svédül a kränka/kränkning megsértést, megbántást, jogok korlátozását jelenti. Németül és hollandul is "krenk" a szó töve, angol megfelelője insult, wound vagy/és hurt. Mivel először találkozom ezzel a szóval magyar szövegben, kiváncsiságból utánanéztem a Neccen a magyar szövegkörnyezetben előforduló krenkolásokra. Érdekes, hogy a tíz találatból mind tíz "magát" krenkolja - csípkedi, kínozza:

„Az ember elkezdi magát krenkolni, összeszedni…"
"Nem fogom magam krenkolni ilyen baromságokon"
"Úgyhogy máris kezdheted krenkolni magad,"
"Hogy is mondta az öreg: nem érdemes krenkolni magát az embernek"... stb, stb.

U. I: Ha ebből nem derült volna ki: nem vagyok nyelvész :-))
süti beállítások módosítása